مجله سبز

تفاوت علف زن های دوشی و پشتی چیست؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

علف زن دوشی یا پشتی

در این مقاله قصد داریم فاکتورهای مهمی که قبل از انتخاب و خرید علف زن های دوشی و پشتی می بایستی در نظر گرفت مرور کنیم. 

همانگونه که می دانید یک علف زن شامل یک موتور , سیستم انتقال قدرت و سیستم برش می باشد. درعلف زن دوشی شافت انتقال قدرت شامل یک لوله و شافت فولادی یکپارچه می باشد که مستقیما به موتور وصل بوده و این مجموعه توسط یک قلاب به تسمه مهار کننده که بر روی دوش فرد می باشد نگهداری می شود. لذا با تنظیم ارتفاع تسمه بر اساس قد فرد دستگاه بصورت نیمه افقی قرار گرفته و نوع دسته نگهداری نیز به صورت دوبل بوده و با حرکت دست به سمت چپ و راست عملیات برش انجام می گیرد.

درعلف زن پشتی موتور دستگاه برروی یک شاسی یا فریم مخصوص قرارگرفته و بصورت کوله پشتی توسط دو تسمه موتور در پشت فرد مهار می شود و لذا سیستم انتقال قدرت نمی تواند یک شافت یکپارچه بوده و نیاز یه یک شافت قابل انعطاف می باشد که یک فنر درون آن بوده و انتقال قدرت را به شافت یکپارچه درجلو فرد منتقل می نماید. سیستم فرمان دستگاه بصورت یک دسته حلقوی بوده که فرد با یکدست خود سیستم گاز دستی را که برروی لوله انتقال قدرت می باشد نگهداشته و با دست دیگر لوله انتقال قدرت را به سمت راست و چپ برده و عملیات برش را انجام می دهد.

انتخاب علف تراش های دوشی یا پشتی به عوامل مختلفی بستگی دارد و قبل از خرید یک دستگاه علف تراش می بایست به نکات ذیل توجه نمایید.

 

7 فاکتور مهم در انتخاب علف زن دوشی و پشتی

سطح کار دستگاه علف تراش چقدر است؟

برای باغات بزرگ یا زمین های کشاورزی با مساحت زیاد بدلیل سرعت کار بالای دستگاه علف زن دوشی بهتر است که از این نوع علف تراش استفاده نمایید زیرا بدلیل مقدار مانور و میزان زاویه حرکت و نوع گرفتن دسته نگهدارنده توسط دو دست اپراتور, سرعت کار بسیار بالاتر از نوع پشتی بوده و می توانید سطح بیشتری را در واحد زمان علف زنی نمایید.

نوع کاربر یا حرفه ای و غیر حرفه ای بودن اپراتور

با توجه به اینکه کاربری و استفاده از علف زن پشتی ساده تر از علف زن دوشی است اگر شما یک کاربر غیرحرفه ای بوده و هدف شما علف زنی یک ویلا یا باغچه یا باغ کوچک بصورت گاه به گاه می باشد قطعا علف زن پشتی انتخاب بهتری برای شما می باشد.

سن اپراتور و وضعیت جسمانی فرد

علیرغم اینکه وزن علف زن پشتی بیشتر از نوع دوشی است اما بدلیل قرار گرفتن دستگاه در پشت فرد این وزن بصورت متعادل در دو طرف شانه تقسیم شده و لذا راحتی کار با این دستگاه برای افراد مسن یا افرادی که مشکل جسمی دارند بسیار بیشتر از نوع دوشی می باشد.

رعایت سرویس ونگهداری و میزان خرابی دستگاه

علیرغم اینکه خرابی موتور دستگاه بدلیل پیش فرض یکسان بودن نوع موتور یکسان است ولی شافت قابل انعطاف دارای فرسودگی و خرابی بیشتری بوده و میبایست هر هفته خارج شده و گریسکاری شده و چرب شود. در سیستم انتقال قدرت نوع علف تراش پشتی برای اتصال شافت قابل انعطاف به شافت یکپارچه نیاز به کوپلینگ مخصوص بوده و این بخش نیز سیستم انتقال قدرت را پیچیده تر از نوع دوشی می نماید. در علف تراش دوشی لوله و شافت آن مستقیما از یکطرف به سیستم کلاچ موتور و از طرف دیگر به کیربکس تیغه متصل می شود. پس به طور خلاصه میتوان گفت علف زن های پشتی به دلیل پیچیدگی بیشتر سیستم انتقال قدرت نیاز به سرویس و نگهداری بیشتری در مقایسه با نوع دوشی دارند.

میزان عوارض و موانع در سطح کار

بطور کلی در زمین هایی که عوارضی چون فنس وشاخ و برگ درختان وجود دارد بدلیل عمق نفوذ و کنترل بهتر سیستم برش با دو دست و نیز عدم وجود نیروی گریز از مرکز و شتاب برگشت شافت قابل انعطاف قطعا نوع دوشی کارکرد بهتری از نوع پشتی دارد.

امکان استفاده از دستگاه برای کاربری های مختلف

اگر می خواهید از دستگاه برای کار در ارتفاع استفاده نموده و یا هدهای مختلف و لوازم دیگری همچون کلگی شمشادزن و یا کلگی شاخه بر و غیرو به دستگاه نصب نمایید قطعا میبایست علف زن پشتی خریداری نمایید.

تفاوت قیمت علف زن دوشی و پشتی

با پیش فرض موتور یکسان قطعا قیمت علف زن پشتی بدلیل داشتن فریم کوله پشتی و پایه موتور و شافت قابل انعطاف بین 10 تا 20 درصد گرانتر از نوع دوشی است ولی توجه نمایید که انتخاب دستگاه بر اساس فاکتورهای قبلی بوده و نمیبایست این تفاوت قیمت تاثیری در انتخاب شما داشته باشد. شما میتوانید قیمت علف زن های دوشی و پشتی با برند های مختلف را در بخش علف زن های دوشی و پشتی موتوری در فروشگاه سبز بازار مشاهده و مقایسه نمایید.