مشاهده همه 4 نتیجه

کودپاش شارژی

پخش مواد گرانوله همیشه یکی از عملیات اساسی و ضروری در کشاورزی می باشد. مواد گرانوله مورد نظر میتوانند انواع بذر یا کودهای گرانوله باشند که در کشاورزی سنتی توسط دست انجام می گرفت و در این حالت پخش کود بسیار غیر یکنواخت و غیر قابل کنترل بود.

برای حل این مشکل مدلهای مختلفی از کودپاشها اعم از تراکتوری و دستی مورد استفاده قرار میگیرد.در کودپاشهای مکانیزه مقدار خروجی در واحد سطح قابل کنترل بووده و بصورت یکنواخت در مزرعه پخش میگردد.وقتی شرایط مناسب باشد برای بالا بردن راندمان از کودپاشهای موتوری استفاده میگردد ولی درشرایطی که ورود تراکتور باعث خسارت به زراعت گردد از کودپاشهای دستی یا نفر بر استفاده میگردد.

 

انواع کودپاش

کودپاشهای نفربر چند نوع هستند.

  • کودپاشهای دستی
  • کودپاشهای شارژی
  • کودپاشهای کوله ای موتوری

 

1- کودپاش دستی

کودپاشهای دستی در جلو بدن کارگر قرار گرفته و با چرخاندن دسته صفحه پخش کننده کودپاش به حرکت در آمده و مراد گرانوله را پخش میکند.ظرفیت این نوع کودپاشها 5 تا 10 کیلو گرم است و دریچه خروجی آنها قابل تنظیم است .عرض پاشش این نوع کودپاشها حدود 5 متر است.

 

2- کودپاش شارژی

در کودپاشهای دستی شارژی از یک الکترو موتور برای به حرکت در آوردن صفحه پخش کننده استفاده میشود یک باتری خشک قابل شارژ برق مورد نیاز الکتروموتور را تامین میکند. این کودپاشها بصورت کوله ای در پشت کارگر قرار گرفته و گنجایش مخزن آنها حدود 20 لیتر است.خروجی این دستگاهها قابل تنظیم و عرض پاشش آن حدود 8 تا 9 متر است.پاشش این کودپاشها از پشت است ولی در بعضی مدلها خروجی مخزن بوسیله یک لوله خرطومی در دست کارگر قرار گرفته و صفحه پخش کننده از جلو مواد را پخش  میکند.

 

3- کودپاش کوله ای موتوری

کودپاشهای کوله ای موتوری از مدلهای دیگر بزرگتر و برای استفاده های حرفه ای تر طراحی شده اند. موتور این دستگاه از نوع بنزینی هواخنک دوزمانه است که بوسیله یک گیربکس کاهنده سرعت به صفحه پخش کننده وصل میشود و خروجی مواد و دور موتور برای اپراتور قابل تنظیم است .مخزن این دستگاه 25 لیتر و عرض کار آن 10 تا 15 متر است.