علف زن

علف زن های موتوری یا علف تراش که به آن داس موتوری یا براش کاتر هم می گویند دستگاهی است که توسط کارگر حمل و برای برش علف های هرز و گیاهان علوفه ای تا مساحت کمتر از یک هکتار مناسب است.

 

انواع علف زن

علف زن ها به دو گروه اصلی دوشی و پشتی تقسیم می شوند .

در مدل دوشی دستگاه توسط یک تسمه مخصوص بروی دوش کارگر سوار میشود و با یک شافت مستقیم به تیغه برش اتصال داده می شود.

در مدل پشتی دستگاه بصورت کوله پشتی در پشت سر کارگر نصب و بوسیله یک لوله و شافت انعطاف پذیر به سمت جلو کارگر هدایت و با یک شافت به تیغه برش وصل می شود.

در نوع دوشی ظرفیت و سرعت کار بخاطر قدرت مانور بیشتر بالاتر است ضمنا استهلاک دستگاه هم کمتر میباشد ولی بخاطر اینکه وزن دستگاه فقط روی یک طرف بدن است کار طولانی با آن کمی خسته کننده است.

در مدلهای پشتی وزن دستگاه یه صورت کوله پشتی روی پشت کارگرتقسیم  شده و حمل آن برای اپراتور آسانتر است ولی بخاطر زاویه برش کمتر سرعت برش و ظرفیت کارآن از نوع دوشی مقداری کمتر است و بدلیل انتقال نیرو از پشت به جلو کارگر توسط شافت انعطاف پذیر استهلاک دستگاه کمی بیشتر است.

 

ویژگی های علف زن

  • موتور علف تراش ها در دو نوع دو زمانه یا چهار زمانه ساخته می شود. این موتورها هواخنک و حجم آنها میتواند از 20 تا 60 سی سی باشد . برای کارهای حرفه ای و برش علفهای خشبی و ضخیم بهتر است از علف زن های با موتور قوی تر استفاده کرد.
  • در انتهای شافت علف زن یک گیربکس قرار گرفته که نیروی چرخشی را به تیغه علف زن منتقل میکند.
  • برای برش انواع علف هرز یا علوفه بسته به نوع علف تراکم و ضخامت محصول یا علف هرز باید از تیغه های مختلف استفاده کرد.
  • اگر علف ها نرم باشد میتوان از نخ های علف زن پلاستیکی استفاده کرد همچنین در زمین های سنگلاخی که کاربرد تیغه های فلزی مشکل است استفاده از نخ علف زن راحت تر میباشد.
  • برای شرایطی که علوفه ضخیم و خشبی باشد از تیغه های فازی یا تیغه های اره ای الماسه استفاده میشود. هر چقدر قطر ساقه گیاه ضخیم تر باشد از تیغه های با پره یا دندانه بیشتر استفاده می شود این تیغه ها از نوع دو پره تا 100 دندانه قابل انتخاب هستند.
  • ادواتی الحاقی  نظیر شمشادزن شیکرشاخه زن هد کولتیواتور پمپ آب سمپاش و... قابل استفاده روی علف زن میباشد و میتوان کارهای گوناگون انجام داد.